Nové stránky

WWW.GALERIELUXFER.CZ

06 června, 2012

......DENÍK.CZ o výstavě jiřího davida

Tvrdohlavý Jiří David: Galerie v galerii. Jako jeden artefakt

Česká Skalice – V malém východočeském městě na periferii republiky je už více než dva roky v provozu Galerie Luxfer. Přestože jde o galerii mimo velká kulturní centra, svým zaměřením patří mezi významné kulturní instituce. Pravidelně mapuje současné české umění a nyní se jejím provozovatelům podařil kurátorský „majstrštyk“.

Do 22. července tady totiž vystavuje Jiří David (56) jeden z nejvýznamnějších současných umělců, pedagog a zakládající člen už neexitující legendární skupiny Tvrdohlaví. Na české výtvarné scéně se pohybuje přes třicet roků.

Česká premiéra

Jiří David připravil expozici, která je součástí budoucí série výstav. Poprvé byl jeho záměr představen na Slovensku, v Bratislavě, ale česká premiéra se koná v České Skalici. „Dominantou výstavy je kovová mříž, která visí ze stropu galerie. „Objekt je půdorysem galerie. Zajímá mě, zda si divák uvědomuje, do čeho vchází. Navíc se galerie stává promítacím plátnem, protože osvětlením se objekt promítá na zeď. To znamená, že se vytváří galerie v galerii,“ popisuje expozici David.

Součástí výstavy jsou i papírové krabičky se zaschlými barvami umístěné na plexiskle a připevněné na zdi. „Krabičky jsem získal z litografické dílny a měl je doma několik let na půdě,“ pokračuje umělec. „Teprve teď našly uplatnění. Svou barevností vytvářejí samostatné miniobrazy. I když jsem vystudovaný malíř, neznamená to, že o obrazech uvažuji nutně tradičním způsobem.“ To je případ i těchto krabiček. Všechny jsou svébytnými obrazy. „Je to strukturální obraz, který má svoji vlastní identitu. S krabičkami lze libovolně levitovat po zdech a vytvářet stále nové kompozice,“ přibližuje svůj záměr Jiří David.

Recyklace

Výstavu doplňují také fotografie sedících lidských postav bez hlav. „Když se před lety přišel člověk vyfotit na občanku, fotograf ho zvěčnil celého vsedě. Ze snímku potom odstřihl hlavu a zbytek vyhodil. Objevil jsem ty hromady odpadů a lidi bez hlav si vzal. Ta anonymita lidí, o nichž už nikdo neví, jak vypadaly jejich tváře, mě zajímala a zbytky těch osobností začaly žít vlastním životem. Navíc si hodně diváků začne představovat, co to bylo za lidi, jak vypadali,“ vysvětluje David.

Polemika

Ve foyer galerie je rovněž objekt vytvořený z deseti na sebe připevněných obrázků. Na prvním v řadě je viditelná kresba postavy, kterou uprostřed přeřezává pila. „Kdysi jsem udělal sérii čtvercových obrázků. Pak jsem měl výstavu a rozhodl se pro náhodný výběr deseti z nich. Spojil jsem je do komínku a přeříznul je pilou. Nebyla to recese. Vytvořil jsem polemiku mezi tím, co fyzicky destruuji a vznikajícím novým objektem,“ dodal Jiří David.

Hynek Šnajdar

Žádné komentáře:

Okomentovat